Andai Al-Quran Bisa Bicara

Andai Al-Quran bisa bicara, ia akan berkata:

“Waktu kau masih anak – anak,
kau bagai teman sejatiku,
dengan wudu’ kau sentuh aku,
dalam keadaan suci kau pegang aku,
kau baca dengan lirih dan keras,

Sekarang kau telah dewasa,
nampaknya kau sudah tidak
tidak berminat lagi padaku,
apakah aku bacaan usang?
yg tinggal sejarah?

Kau simpan aku dengan rapi,
kau biarkan aku sendiri,
Aku menjadi kusam dalam almari
berlapis debu dimakan kutu

Ku mohon peganglah aku lagi,
bacalah aku setiap hari,
kerana aku akan menjadi
PENERANG DI DALAM KUBURMU!!

Tinggalkan Jawapan

